هوشمند تهویه

کاهنده دور فن برج خنک کننده

کاهنده دور برج خنک کننده

کاهنده دور برج خنک کننده چیست؟

در این مقاله، هوشمند تهویه برای خوانندگان عزیز و محترم درمورد کاهنده دور در کولینگ تاور مطالبی مختصر و مفید ارائه می کند. کاهنده دور، افزاینده گشتاور است. کاهنده در سیستم های مختلف و نیز کاهنده برج خنک کننده، برای تنظیم قدرت گردش استفاده می شود.

کاهش دور گردش همان اتفاقی است که در دنده ۱ خودرو می افتد. در اکثر خودرو ها وقتی با دنده ۴ حرکت می کنیم، سرعت چرخش چرخ ها برابر با سرعت چرخش موتور است. منظور از سرعت در اینجا، دور بر ثانیه است. اما وقتی با دنده یک حرکت می کنید، مشخص است که دور گردش نوتور خیلی بیشتر از چرخ هاست. همچنین، خودرو با قدرت بیشتری به جلو حرکت می کند. می خواهیم ابتدا ببینیم کنیم که ماهیت این موضوع چیست، سپس موارد ویژه و مهمی درباره کاهنده برج خنک کننده را بررسی کنیم.

انتقال توان برج خنک کننده

در ابتدا به کاهش سرعت چرخش و افزایش گشتاور اشاره شد. منظور ار این کاهش و افزایش، جریان انتقال توان در سامانه های دوار است. هر سامانه ای که چرخ و قطعه چرخنده دارد، یک موتور محرک دارد. از موتور محرک به قطعات در حال چرخش، به حالات مختلفی انتقال توان انجام می شود.

اگر نیاز باشد که سرعت چرخ متحرک خیلی زیاد باشد، به گونه ای توان انتقال می یابد که سرعت متحرک از محرک بیشتر باشد. در این صورت قدرت چرخش متحرک، کمتر از محرک خواهد بود، با این وجود که سرعتش بیشتر است. اما اگر قدرت متحرک خیلی مهم باشد، برعکس خواهد بود و سرعت متحرک کمتر از موتور محرک می شود. مثلا گاهی فن در برج خنک کننده خیلی بزرگ، حجم زیادی از هوا را باید جا به جا کند. در این حالت ممکن است موتور، توان چرخاندن فن را نداشته باشد. پس به کاهنده دور فن برج خنک کننده نیاز است تا با سرعت کمتر اما قدرت بیشتر، فن هوا را جا به جا کند.

مفهوم گشتاور

همچنین، به مفهومی به نام گشتاور اشاره شد. برای این که تعریف کنیم که گشتاور چیست، ابتده به تعریف نیرو اشاره می کنیم. نیرو یعنی عامل جا به جایی اجسام. این جا به جایی در یک راستای خطی اتفاق می افتد. اما توان دوران و چرخش اجسام را گشتاور می گوییم. اگر فرض کنیم چرخیدن یک جسم، توسط نیرویی که به لبه آن وارد می شود، بستگی دارد، اندازه گشتاور به دو چیز بستگی دارد. یکی آن نیرو، و دیگری اندازه شعاع آن قوسی که جسم به آن شکل می چرخد. برای همین است که واحد گشتاور نیوتون متر است. نیوتون واحد نیرو و متر واحد فاصله و مربوط به شعاع است. مثلا ۱۰۰ نیوتون متر، یعنی عامل چرخاندن یک سنگ آسیاب به دور خودش، که شعاع آن یک متر (قطر دو متر) است و باید با نیرویی معادل بلند کردن جسم ۱۰ کیلوگرمی چرخانده شود.

اگر در مسائل فنی و یا تخصصی و مهندسی سوالی داشتید، با ما تماس بگیرید. برای طراحی و ساخت و همچنین خرید قطعات برج خنک کننده، هوشمند تهویه در خدمت شماست.

انواع انتقال توان؛ کاهنده دور فن برج خنک کننده چگونه است؟

به طور کلی همه انتقال توان ها در سامانه های دوار، معمولا سه نوع هستند، که فن برج خنک کننده هم یکی از همین سه حالت را دارد. یا انتقال توان مستقیم از محرک به متحرک، یا انتقال چرخدنده ای (گیربکسی) و یا تسمه ای. معمولا در کاهنده دور فن برج خنک کننده، از تسمه استفاده می شود.

اگر نیاز به افزایش گشتاور در انتقال توان نباشد، به صورت مستقیم موتور به فن وصل می شود. اصطلاحا به این حالت کوپلینگ مستقیم گفته می شود. اگر نیاز به کاهنده دور فن برج خنک کننده باشد، با تسمه، فن حرکت می کند. یک طرف تسمه به دور پولی موتور می افتد و یک طرف به دور پولی فن. در این حالت باید پولی فن برج خنک کننده بزرگتر از پولی موتور باشد.

چه در انتقال چرخدنده ای و چه تسمه ای، وقتی پولی موتور بزرگ تر باشد، مثلا شعاع آن 3 برابر پولی متحرک باشد، یعنی موتور باید یک دور بچرخد تا متحرک سه دور چرخانده شود. پس سرعت چرخش متحرک، سه برابر محرک است. اگر برعکس باشد و شعاع متحرک 3 برابر محرک باشد، برای یک دور چرخیدن متحرک، موتور باید 3 دور بچرخد. در این حالت کاهش سرعت در انتقال اتفاق افتاده است. بنابراین گشتاور زیاد شده است.

کاهنده دور برج خنک کننده

نکات ویژه

1- معمولا در برج خنک کننده با ظرفیت 100 تن تبرید و یا کمتر، نیاز به استفاده از کاهنده دور فن برج خنک کننده نیست. اما در ظرفیت های بیشتر و مواردی که قطر پروانه (فن) 120 سانتی متر و بیشتر می شود، نیاز به افزایش گشتاور ممکن است وجود داشته باشد.

درمورد ظرفیت برج خنک کننده می توانید در سایت ما بخوانید. هوشمند تهویه، در خدمت شماست.

2- طبق برآورد ها و تحلیل های حاصل آزمایش، انتقال توان با تسمه های دنده ای (کنگره دار)، بازده انتقال توان را تا 3 درصد نسبت به سایر موارد بهبود می دهد. تسمه دنده ای یعنی همان نوعی که در تسمه تایم موتور خودرو استفاده می شود.

در صورت لزوم، می توانیم در مورد انتقال توان، بازده انتقال، معادلات حاکم بر آن و غیره، مقاله ای در سایت تالیف کنیم. با هوشمند تهویه همراه باشید و با انتقادات و پیشنهاداتتان ما را یاری کنید تا محتوای بهتری در اختیارتان قرار دهیم.

3- توصیه می شود اگر از تسمه وی شکل (v-belt) برای کاهنده دور فن برج خنک کننده استفاده می کنید، نیروی وارد به نقظه وسط پولی، حدود 5 نیوتون باشد. در حالتی که ظرفیت کولینگ تاور حدود 150 تن تبرید باشد و از موتور و فن متداول استفاده می شود، نیروی مذکور روی عدد 1/5 نیوتون باشد.

جمع بندی

نکات ویژه در باره کاهنده دور فن برج خنک کننده، به موارد گفته شده ختم نمی شود. همراهی شما باعث می شود بهتر بدانیم تا چه مواردی را با شما در میان بگذاریم. هوشمند تهویه، برای طراحی برج خنک کننده و ساخت، و همچنین خرید قطعات برج خنک کننده در خدمت شماست.

امیدواریم مطالب مفیدی را به عرض شما رسانده باشیم. به امید شادی و سلامتی و توفیق روز افزون.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *