هوشمند تهویه

پروانه برج خنک کننده چگونه نصب و راه اندازی می شود | هوشمند تهویه

پروانه برج خنک کننده و کلمپ های مربوط به هاب چند تکه (چدنی)

پروانه برج خنک کننده (فن کولینگ تاور)

مقدمه

پیش تر در وبسایت هوشمند تهویه، درباره پروانه برج خنک کننده نکاتی توضیح داده شد. این نکات شامل برخی اطلاعات عمومی درباره تولید، انواع پروانه و نکات کلی تهیه پروانه برج خنک کننده بودند. در این مقاله، نکات تخصصی تر و با تمرکز بیشتر بر تهیه و نصب و راه اندازی پروانه کولینگ تاور خدمت شما سروران تقدیم می گردد.

انواع پروانه برج خنک کننده

در مقاله فن برج خنک کننده به کلی ترین دسته بندی پروانه، یعنی از نظر نوع جریان تولیدی، اشاره شد. پروانه ها یا محوری هستند (شبیه به پنکه که محورشان موازی با جریان ایجاد شده می باشد) و یا سانتریفیوژی (شبیه کولر که محورشان عمود بر جریان ایجاد شده قرار می گیرد). در مورد مزایا و معایب هر کدام از این دو نوع هم مطالبی اشاره شد و همچنین گفته شد که معمولا از پروانه های اکسیال یا محوری استفاده می شود.

دسته بندی پروانه از منظر شکل هندسی، بسیار مهم است. چرا که، بر جریان ایجاد شده، ظرفیت، عمر پروانه و غیره، موثر است. به طور کلی پروانه ها از نظر شکل هندسی به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) پروانه برج خنک کننده ساده (ضربی):

این پروانه ها دارای طراحی کلاسیک (سنتی) هستند و معمولا به روش های ارزان و ساده تولید می شوند. مهم ترین مزیت این پروانه ها، قیمت پایین، راحتی در استفاده و راحتی در تعویض است. حتی تحلیل و محاسبات مربوط به این نوع پروانه ها معمولا ساده تر است. این نوع پروانه برج خنک کننده از آلومینیوم یا به صورت پلاستیکی و با تزریق پلاستیک تولید می شود. برای پایین تر آمدن هزینه های تولید، امروزه برخی پروانه های ضربی به صورت کامپوزیتی تولید می شوند.

ب) پروانه برج خنک کننده ایرفویل:

پروانه با مقطع ایرفویل، طراحی مناسب تری به عنوان یک المان آیرودینامیکی دارد. این پروانه ها بازده بهتری دارند و قابلیت های ویژه و تخصصی نسبت به پروانه ضربی دارا هستند. فن برج خنک کننده ایرفویل معمولا از جنس فایبرگلاس ساخته می شود. نوع پلی آمیدی این پروانه ها نیز موجود است. پروانه های ایرفویل پروفیل، بر دو قسم اند:

1- مقطع ثابت:

این نوع طراحی، ساده تر است و مقطع آن در طول تیغه یکسان است. البته به جز انتهای پروانه در بخش نوک حمله که نیاز به تیز تر بودن وجود دارد. این نوع تیغه ها همانطور که از نام و مقطعشان پیداست، با اکسترود قابل تولید هستند. پروانه ایرفویل مقطع ثابت در دور بالا با راندمان مناسب و با سر و صدای کم کار می کند. نوک حمله این نوع پروانه ها معمولا می تواند سرعت خطی حدود 50 متر بر ثانیه را به راحتی تحمل کند. یک نوع خاص پروانه برج خنک کننده مقطع ثابت ایرفویل وجود دارد که به پروانه بی صدا معروف است. این نوع پروانه سرعت خیلی زیادی نمی تواند داشته باشد، اما صدای بسیار کم، بالانس قوی و ماندگار و قیمت مناسب دارد.

2- مقطع متغیر:

نتیجه این طراحی، تیغه های با مقطع غیر ثابت و سطح پیچیده است. این نوع تیغه ساخته شده اند تا پروانه با راندمان بسیار بالا و سرعت خیلی زیاد کار کند. این پروانه ها می توانند سرعت خطی نوک حمله تا 75 متر بر ثانیه را تحمل کنند، بدون این که کاهش راندمان، انتقال لرزش و یا کاهش عمر خاصی در آن ها اتفاق بیفتد. البته در سرعت های بالا، انتظار صدای خیلی کم از این نوع پروانه برج خنک کننده، ممکن نیست. همچنین قیمت این پروانه به دلیل پیچیدگی طراحی و خصوصا تولید، بیشتر است.

فراموش نکنید که برای دریافت مشاوره، طراحی، ساخت، خرید قطعات برج خنک کننده و خصوصا تهیه و یا تعمیر پروانه برج خنک کننده، با هوشمند تهویه تماس بگیرید. با افتخار در خدمتیم.

پروانه برج خنک کننده مقطع متغیر
پروانه برج خنک کننده مقطع متغیر

هاب و کلمپ

وقتی درباره فن برج خنک کننده صحبت می کنیم، منظور از پروانه، مجموعه نگهدارنده ها و شاسی، یاتاقان های اضافه (در صورت وجود)، شفت درایور، هاب و کلمپ، تیغه ها، سایر متعلقات و حتی موتور می باشد. اما هاب و کلمپ چیست؟

کلمپ پلیمری دو تکه
کلمپ پلیمری دو تکه
کلمپ چیست؟

تیغه ها در نقطه ای به یک قطعه مرکزی متصل می شوند. این قطعه به شفت درایور هم متصل است و پروانه برج خنک کننده را به حرکت در می آورد. نام قطعه مذکور، هاب است. هر چند اگر یک تکه یا دو تکه باشد، گاهی به آن کلمپ هم می گویند. اما هاب گاهی یک یا دو بخش دارد و همه تیغه ها به همان متصل می شوند. منتها هاب چند تکه به این صورت است که برای هر تیغه، یک کلمپ وجود دارد.

مجموعه هاب با کلمپ ها
مجموعه هاب با کلمپ ها
هاب چیست؟

معنی کلمه هاب (hub)، قطب یا مرکزیت است. معنی کلمه کلمپ (clamp)، گیره است. هر تیغه پروانه برج خنک کننده، در هاب های چند تکه به یک کلمپ متصل می شود. اما در هاب های یک تکه، جای هر تیغه مشخص است. چند تکه ساختن هاب، چند دلیل دارد. اولا، طراحی هاب یک امر بسیار حساس و تخصصی است چرا که تمام وزن هر تیغه با طول بزرگ به همراه تمام نیرو های وارده، بر هاب با ابعاد کوچک سوار است. طراحی یک تکه برای پروانه هایی که نیرو های بزرگ بر تیغه آن ها وارد می شود (مثلا آن ها که سرعت بیشتر دارند)، مناسب نیست. همچنین، ساخت هاب یک تکه یا دو تکه، به این معنی است که هر نوع خرابی از جمله ترک، اغلب به معنای از بین رفتن هاب است. اما هاب چند تکه، طوری طراحی می شود که تا حد امکان، شکستگی از یک کلمپ شروع شود. بدین ترتیب، فقط آن کلمپ تعویض می شود.

پروانه برج خنک کننده و کلمپ های مربوط به هاب چند تکه (چدنی)
کلمپ های مربوط به هاب چند تکه (چدنی)

یک نکته جالب توجه درباره هاب ها این است، که درای قابلیت چرخش پروانه در داخل جای خود هستند. البته این چرخش در حین کار نباید اتفاق بیفتد و فقط برای تنظیم زاویه تیغه است. هاب های بهتر و مناسب تر، برای کار تنظیم، نصب و کوپلینگ و همچنین تعویض، قابلیت های بهتر و راحت تری دارند. ضمنا، زاویه حمله تیغه در پروانه برج خنک کننده، در برخی متون به صورت چند عدد آمده است. در حالی که تعیین چند عدد کلی اشتباه است. زاویه حمله هر فن برج خنک کننده، بر مبنای پارامتر هایی باید تعیین شود، که اصلی ترین آن ها عبارت است از جنس، ظرفیت و توان مورد انتظار، سرعت و حد تحمل هاب.

کلمپ های مربوط به هاب چند تکه (چدنی) پروانه برج خنک کننده
کلمپ های مربوط به هاب چند تکه (چدنی)

پروانه استک

در برخی برج های خنک کننده ساده و یا در شرایط خاص، فن برج خنک کننده در سقف کولینگ تاور نصب می شود و سقف فقط در ناحیه وجود پروانه، باز است. اما عمدتا این نحوه ساخت استفاده نمی شود. معمولا یک دریچه بر روی سقف وجود دارد. این دریچه، پروانه استک نام دارد. تقریبا همیشه، پروانه هم سطح سقف است و بالاتر قرار نمی گیرد. اما این بخش از سامانه برج خنک کننده چه کاربردی دارد؟

  • باعث می شود جریان با نوع آشفتگی مطلوب تر و قابل کنترل تری وارد برج خنک کننده شود.
  • بیشتر اوقات، باعث می شود شدت جریان هوای ورودی بیشتر باشد.
  • در جایی که دیوار در کنار برج خنک کننده قرار دارد، وجود پروانه استک بغضا واجب است. چرا که عدم بلندی ارتفاع، در ایجاد جریان مطلوب از محیط به داخل و از داخل به بیرون برج خنک کننده، اختلال ایجاد می کند. در این مورد در مقاله نصب برج خنک کننده در هوشمند تهویه، توضیحاتی خدمت شما سروران ارائه شده است.

جایگزینی پروانه برج خنک کننده

معمولا در تعویض نوع پروانه برج خنک کننده، نصب پروانه فایبرگلاس به جای پروانه آلومینیومی، قابل اجراست. این موضوعی است که زیاد پرسیده می شود. البته هر سوالی داشتید، یا در صورت نیاز به مشاوره، طراحی و ساخت برج خنک کننده و خرید قطعات برج خنک کننده، می توانید با هوشمند تهویه تماس حاصل فرمایید. منتها به طور کلی، در صورتی که محاسباتی انجام شود که پروانه جدید دارای توان و هوادهی مناسب جایگزینی باشد و نیاز به جایگزینی کل هاب یا کلمپ بر اساس تحمل بار و نحوه نصب بررسی شود، امکان تغییر پروانه آلومینیومی به فایبرگلاس وجود دارد.

مقاومت پروانه و عمر پروانه

الف) نوک حمله

نوک حمله قسمتی است که هوا را به جهت مطلوب فشار می دهد و نیروی لازم برای جریان یافتن هوا از آنجا منتقل می شود. این قسمت در محیط های اسیدی یا پر گرد و خاک در معرض خطر است. معمولا تعویض ها و تعمیر ها ناشی از خرابی نوک حمله تیغه ها به این علت، شایع است. برای همین در برخی تیغه های جدید و پیشرفته، خصوصا تیغه های آلومنیومی پروانه برج خنک کننده، قسمت نوک حمله را قابل تعویض طراحی می کنند. همچنین استفاده از رزین ضد سایش نیز، مرسوم است که تاثیر به سزایی در افزایش عمر تیغه دارد.

ب) شکستگی در تیغه

شکستگی در تیغه (پره) ها نیز مرسوم است. دلیل عمده این موضوع، عدم انتخاب تیغه مناسب است. انتخاب بر مبنای قیمت پایین، عدم محاسبه تخصصی و همچنین جنس غیر مرغوب، از جمله ریشه های این موضوع هستند. فراموش نکنید که درصورت نیاز به مشاوره برای خرید، می توانید روی هوشمند تهویه حساب کنید. همچنین برای خرید قطعات برج خنک کننده و خصوصا پروانه برج خنک کننده نیز، در خدمت شما هستیم. اما یکی دیگر از علت های شکستن تیغه، عدم بالانس مناسب است. بالانس استاتیک، حداقل کاری است که باید در هر برج خنک کننده انجام شود. دوره بازرسی و تست بالانس، بسته به پروانه و پیشنهادات تولید کننده در کاتالوگ و دفترچه راهنما دارد. هر چند به شرایط کار برج خنک کننده نیز بستگی دارد. بالانس استاتیک به این صورت است که پروانه برج خنک کننده بر یک یاتاقان بسیار مرغوب (با مقاومت خیلی کم نسبت به چرخش) قرار می گیرد. پروانه بالانس، در حالت های مختلف، بعد از نصب حرکت نمی کند. اگر حرکت کرد، نابالانسی پیدا می شود. سپس با اضافه کردن جرم به طرف سبک تر و با تست های متعدد دیگر، نابالانسی رفع می گردد. لازم است اشاره شود، نابالانسی در کار، باعث انتقال لرزش به کل برج خنک کننده می شود که مضر است، عمر موتور را کاهش می دهد و راندمان کل سامانه را نیز پایین می آورد.

جمع بندی

امیدواریم این مقاله هوشمند تهویه، مفید باشد. یکی از تخصص های ویژه هوشمند تهویه، طراحی، تولید، نصب، تعویض قطعه و تعمیر پروانه برج خنک کننده است. همچنین هوشمند تهویه آماده ارائه مشاوره رایگان و تخصصی به شما عزیزان، در زمینه تهیه پروانه برج خنک کننده است. همچنین، با برقراری ارتباط با ما، با انتقادات و پیشنهادات گرانقدرتان به ما کمک کنید تا مطالب بهتری در اختیارتان قرار دهیم.

با آرزوی شادی و آرامش، در پناه حق؛ سپاس از توجه شما.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *